Zasady realizacji
pojedynczych transakcji płatniczych
Postanowienia ogólne
Postanowienia Zasad określają warunki i tryb realizacji transakcji płatniczych w Banku dla nadawców nie posiadających w nim rachunku bankowego.
Użyte w Zasadach określenia oznaczają:
- Bank – Bank Spółdzielczy w Lubeni, wpisany przez Sąd Rejonowy w Rzeszowie XII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000063708, NIP 8190002034;
- dzień roboczy – dzień, w którym Bank lub bank odbiorcy prowadzi działalność wymaganą do wykonania pojedynczej transakcji płatniczej;
- nadawca – osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, o ile posiada zdolność prawną, składająca dyspozycję zlecenia płatniczego;
- NRB – Numer Rachunku Bankowego – polski standard określający sposób numeracji rachunków bankowych;
- odbiorca – osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, o ile posiada zdolność prawną, będąca odbiorcą środków pieniężnych stanowiących przedmiot transakcji płatniczej;
- Taryfa opłat – obowiązująca w Banku Taryfa opłat i prowizji Banku Spółdzielczego w Lubeni dla Klientów instytucjonalnych lub Taryfa opłat i prowizji Banku Spółdzielczego w Lubeni dla klientów indywidualnych, dostępna w placówkach Banku;
- pojedyncza transakcja płatnicza – zainicjowana przez nadawcę wpłata lub transfer środków pieniężnych nieobjęta umową rachunku bankowego;
- zlecenie płatnicze – oświadczenie nadawcy zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej, złożone w ustalonej z Bankiem formie.
Realizacja pojedynczej transakcji płatniczej
- Bank realizuje zlecenia płatnicze na podstawie dyspozycji nadawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami obowiązującymi w Banku.
- Każde zlecenie płatnicze w ramach pojedynczej transakcji płatniczej, aby zostało prawidłowo wykonane, wymaga podania:
- nazwy nadawcy,
- kwoty,
- numeru NRB,
- nazwy odbiorcy.
- Bank realizując zlecenia płatnicze przyjmuje autoryzację transakcji poprzez złożenie własnoręcznego podpisu nadawcy.
- Bank przeprowadza rozliczenia pieniężne w PLN w formie gotówkowej, poprzez dokonanie wpłaty gotówki na wskazany rachunek.
- Za podstawę identyfikacji przy wykonaniu transakcji płatniczych przyjmuje się numer rachunku w standardzie NRB będący unikatowym identyfikatorem.
- Zlecenie płatnicze uznaje się za wykonane na rzecz właściwego odbiorcy, jeżeli zostało wykonane zgodnie z unikatowym identyfikatorem – bez względu na inne informacje dodatkowe podane przez nadawcę.
- Potwierdzeniem realizacji przez Bank zlecenia płatniczego jest dokument złożony przez nadawcę lub wydruk z pojedynczej transakcji płatniczej potwierdzony stemplem kasowo-memoriałowym Banku.
- Bank ma prawo odmówić wykonania zlecenia płatniczego, jeżeli:
- nadawca nie podał w zleceniu płatniczym niezbędnych danych do jego realizacji lub dane są sprzeczne bądź niepełne;
- wykonanie zlecenia płatniczego będzie pozostawało w sprzeczności z przepisami prawa, porozumieniami międzynarodowymi lub umowami międzybankowymi.
- W przypadku odmowy wykonania zlecenia płatniczego nadawca ma możliwość sprostowania błędów poprzez ponowne złożenie poprawnego zlecenia płatniczego.
- Bank może wstrzymać wykonanie zlecenia płatniczego w przypadku awarii systemu informatycznego lub telekomunikacyjnego uniemożliwiającej dostęp do zapisów księgowych i bieżącej obsługi rachunku bankowego.
- Bank zobowiązuje się do uznania rachunku odbiorcy kwotą pojedynczej transakcji płatniczej nie później niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia płatniczego.
- Bank nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie transakcji płatniczej spowodowane:
- siłą wyższą,
- działaniem lub zaniechaniem wynikającym z innych przepisów prawa,
- niewłaściwym wypełnieniem dyspozycji przez nadawcę poprzez podanie nieprawidłowego NRB.
Reklamacje
- Nadawca ma prawo do składania reklamacji, jeżeli stwierdzi, że zlecenie płatnicze nie zostało wykonane zgodnie z dyspozycją.
- Reklamacja związana z brakiem wpływu na rachunek beneficjenta nie może być złożona przed upływem terminu określonego w § 3 ust. 11.
- Nadawcy przysługuje roszczenie o zwrot opłat i odsetek, którymi został obciążony w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania pojedynczej transakcji płatniczej. W przypadku, gdy powyższe nie pokryje szkody, nadawcy przysługuje odszkodowanie uzupełniające na zasadach ogólnych.
- Opłaty, odsetki oraz odszkodowanie uzupełniające wypłaca się jedynie na pisemny wniosek nadawcy składającego reklamację.
- W przypadku niewykonania pojedynczej transakcji płatniczej, Bank obowiązany jest postawić do dyspozycji nadawcy – na jego wniosek i bez zbędnej zwłoki – kwotę zlecenia płatniczego oraz powiększoną o opłacone przez nadawcę koszty związane z jego wykonaniem.
- Odpowiedzialność Banku określona w ust. 3 i 5 jest wyłączona w przypadku zastosowania przez Bank przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
- Bank rozpatruje reklamację bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 15 dni roboczych od daty jej otrzymania.
- Jeżeli rozpatrzenie reklamacji w terminie 15 dni nie będzie możliwe z uwagi na złożoność sprawy, Bank poinformuje o tym na piśmie, wskazując:
- przyczynę opóźnienia,
- okoliczności wymagające ustalenia,
- przewidywany termin rozpatrzenia (nie dłuższy niż 35 dni roboczych).
- Niezgłoszenie reklamacji w terminie 13 miesięcy od dnia, w którym transakcja miała być wykonana, powoduje wygaśnięcie roszczeń nadawcy.
Postanowienia końcowe
- Bank zapewnia nadawcy zachowanie tajemnicy bankowej w zakresie określonym w ustawie Prawo bankowe.
- Bank informuje, że jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w wyniku zrealizowanego zlecenia płatniczego. Informacje na temat praw wynikających z RODO (Rozporządzenie nr 2016/679) znajdują się na stronie internetowej Banku: www.bslubenia.pl.
- Za czynności związane z realizacją zleceń płatniczych Bank pobiera opłaty i prowizje zgodnie z obowiązującą Taryfą opłat dostępną w placówkach Banku.
- Organem sprawującym nadzór nad Bankiem jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi zasadami mają zastosowanie przepisy:
- ustawy Prawo bankowe,
- ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
- ustawy o usługach płatniczych,
- ustawy Kodeks cywilny,
- oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa.