Zasady realizacji

pojedynczych transakcji płatniczych
Postanowienia ogólne

Postanowienia Zasad określają warunki i tryb realizacji transakcji płatniczych w Banku dla nadawców nie posiadających w nim rachunku bankowego.
Użyte w Zasadach określenia oznaczają:

  • Bank – Bank Spółdzielczy w Lubeni, wpisany przez Sąd Rejonowy w Rzeszowie XII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000063708, NIP 8190002034;
  • dzień roboczy – dzień, w którym Bank lub bank odbiorcy prowadzi działalność wymaganą do wykonania pojedynczej transakcji płatniczej;
  • nadawca – osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, o ile posiada zdolność prawną, składająca dyspozycję zlecenia płatniczego;
  • NRB – Numer Rachunku Bankowego – polski standard określający sposób numeracji rachunków bankowych;
  • odbiorca – osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, o ile posiada zdolność prawną, będąca odbiorcą środków pieniężnych stanowiących przedmiot transakcji płatniczej;
  • Taryfa opłat – obowiązująca w Banku Taryfa opłat i prowizji Banku Spółdzielczego w Lubeni dla Klientów instytucjonalnych lub Taryfa opłat i prowizji Banku Spółdzielczego w Lubeni dla klientów indywidualnych, dostępna w placówkach Banku;
  • pojedyncza transakcja płatnicza – zainicjowana przez nadawcę wpłata lub transfer środków pieniężnych nieobjęta umową rachunku bankowego;
  • zlecenie płatnicze – oświadczenie nadawcy zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej, złożone w ustalonej z Bankiem formie.
Realizacja pojedynczej transakcji płatniczej
  1. Bank realizuje zlecenia płatnicze na podstawie dyspozycji nadawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami obowiązującymi w Banku.
  2. Każde zlecenie płatnicze w ramach pojedynczej transakcji płatniczej, aby zostało prawidłowo wykonane, wymaga podania:
    • nazwy nadawcy,
    • kwoty,
    • numeru NRB,
    • nazwy odbiorcy.
  3. Bank realizując zlecenia płatnicze przyjmuje autoryzację transakcji poprzez złożenie własnoręcznego podpisu nadawcy.
  4. Bank przeprowadza rozliczenia pieniężne w PLN w formie gotówkowej, poprzez dokonanie wpłaty gotówki na wskazany rachunek.
  5. Za podstawę identyfikacji przy wykonaniu transakcji płatniczych przyjmuje się numer rachunku w standardzie NRB będący unikatowym identyfikatorem.
  6. Zlecenie płatnicze uznaje się za wykonane na rzecz właściwego odbiorcy, jeżeli zostało wykonane zgodnie z unikatowym identyfikatorem – bez względu na inne informacje dodatkowe podane przez nadawcę.
  7. Potwierdzeniem realizacji przez Bank zlecenia płatniczego jest dokument złożony przez nadawcę lub wydruk z pojedynczej transakcji płatniczej potwierdzony stemplem kasowo-memoriałowym Banku.
  8. Bank ma prawo odmówić wykonania zlecenia płatniczego, jeżeli:
    • nadawca nie podał w zleceniu płatniczym niezbędnych danych do jego realizacji lub dane są sprzeczne bądź niepełne;
    • wykonanie zlecenia płatniczego będzie pozostawało w sprzeczności z przepisami prawa, porozumieniami międzynarodowymi lub umowami międzybankowymi.
  9. W przypadku odmowy wykonania zlecenia płatniczego nadawca ma możliwość sprostowania błędów poprzez ponowne złożenie poprawnego zlecenia płatniczego.
  10. Bank może wstrzymać wykonanie zlecenia płatniczego w przypadku awarii systemu informatycznego lub telekomunikacyjnego uniemożliwiającej dostęp do zapisów księgowych i bieżącej obsługi rachunku bankowego.
  11. Bank zobowiązuje się do uznania rachunku odbiorcy kwotą pojedynczej transakcji płatniczej nie później niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia płatniczego.
  12. Bank nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie transakcji płatniczej spowodowane:
    • siłą wyższą,
    • działaniem lub zaniechaniem wynikającym z innych przepisów prawa,
    • niewłaściwym wypełnieniem dyspozycji przez nadawcę poprzez podanie nieprawidłowego NRB.
Reklamacje
  1. Nadawca ma prawo do składania reklamacji, jeżeli stwierdzi, że zlecenie płatnicze nie zostało wykonane zgodnie z dyspozycją.
  2. Reklamacja związana z brakiem wpływu na rachunek beneficjenta nie może być złożona przed upływem terminu określonego w § 3 ust. 11.
  3. Nadawcy przysługuje roszczenie o zwrot opłat i odsetek, którymi został obciążony w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania pojedynczej transakcji płatniczej. W przypadku, gdy powyższe nie pokryje szkody, nadawcy przysługuje odszkodowanie uzupełniające na zasadach ogólnych.
  4. Opłaty, odsetki oraz odszkodowanie uzupełniające wypłaca się jedynie na pisemny wniosek nadawcy składającego reklamację.
  5. W przypadku niewykonania pojedynczej transakcji płatniczej, Bank obowiązany jest postawić do dyspozycji nadawcy – na jego wniosek i bez zbędnej zwłoki – kwotę zlecenia płatniczego oraz powiększoną o opłacone przez nadawcę koszty związane z jego wykonaniem.
  6. Odpowiedzialność Banku określona w ust. 3 i 5 jest wyłączona w przypadku zastosowania przez Bank przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
  7. Bank rozpatruje reklamację bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 15 dni roboczych od daty jej otrzymania.
  8. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji w terminie 15 dni nie będzie możliwe z uwagi na złożoność sprawy, Bank poinformuje o tym na piśmie, wskazując:
    • przyczynę opóźnienia,
    • okoliczności wymagające ustalenia,
    • przewidywany termin rozpatrzenia (nie dłuższy niż 35 dni roboczych).
  9. Niezgłoszenie reklamacji w terminie 13 miesięcy od dnia, w którym transakcja miała być wykonana, powoduje wygaśnięcie roszczeń nadawcy.

Postanowienia końcowe
  1. Bank zapewnia nadawcy zachowanie tajemnicy bankowej w zakresie określonym w ustawie Prawo bankowe.
  2. Bank informuje, że jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w wyniku zrealizowanego zlecenia płatniczego. Informacje na temat praw wynikających z RODO (Rozporządzenie nr 2016/679) znajdują się na stronie internetowej Banku: www.bslubenia.pl.
  3. Za czynności związane z realizacją zleceń płatniczych Bank pobiera opłaty i prowizje zgodnie z obowiązującą Taryfą opłat dostępną w placówkach Banku.
  4. Organem sprawującym nadzór nad Bankiem jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.
  5. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi zasadami mają zastosowanie przepisy:
    • ustawy Prawo bankowe,
    • ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
    • ustawy o usługach płatniczych,
    • ustawy Kodeks cywilny,
    • oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

BANK SPÓŁDZIELCZY 
W LUBENI

LUBENIA 142  
TEL./FAX 17 85 00 134  

ODDZIAŁ 
W BOGUCHWALE

UL. KOPERNIKA 15A 
TEL. 17 87 01 060 
FAX 17 87 01 062

I ODDZIAŁ
W RZESZOWIE

UL. KRZYWOUSTEGO 4A 
TEL. 17 85 04 036 
TEL./FAX 17 85 05 680 

II ODDZIAŁ
W RZESZOWIE

UL. OFIAR KATYNIA 15 
TEL. 17 86 00 588 
TEL. 17 86 00 589 
TEL./FAX 17 86 00 587 

III ODDZIAŁ
W RZESZOWIE

UL. SOLARZA 9A 
TEL. 17 85 67 746 
TEL. 17 85 67 747 
TEL./FAX 17 85 67 778 

IV ODDZIAŁ
W RZESZOWIE

UL. LITEWSKA 33B/1 
TEL. 17 85 09 950 
TEL./FAX 17 85 09 950